Belgisch Forum voor Preventie en Veiligheid in de Steden

Andere evenementen

Campagne Tournée Minérale : Februari zonder alcohol

Het is al een paar jaar een opkomende rage: een hele maand geen druppel alcohol drinken. Tot nu toe waren dat voornamelijk spontane beslissingen van individuen. Zij deden het als gezondheidskuur of om even de uitdaging ‘kan ik zonder?’ aan te gaan. VAD wil nu, in samenwerking met Stichting tegen Kanker, op dit enthousiasme inpikken. Samen lanceerden we de gezamelijke sensibiliseringscampagne ‘Tournée Minérale’. De campagne roept alle Belgen op om in februari een maand lang geen alcohol te drinken. De campagne wordt onder andere bekendgemaakt door een campagnefilmpje.Deelnemers kunnen zich informeren en inschrijven via de campagnewebsite.

Alcohol: geen onschuldig product
Alcohol drinken is heel normaal geworden. Om er een cijfer op te plakken: in 2013 dronk 82% van de Belgen en 84% van de Vlamingen alcohol. Een glas wijn bij het eten, een pint na het sporten, voor velen maakt het deel uit van de (dagelijkse) routine. Toch zijn er heel wat risico’s verbonden aan alcohol, en dat niet alleen voor de problematische gebruikers. Alcohol heeft invloed op bijna alle organen in het lichaam en hangt samen met ongeveer zestig verschillende aandoeningen. De relatief onschuldige kater is daar één van, maar er is ook een verband met heel wat ernstigere gezondheidsklachten, zoals een black-out, hartklachten, leveraandoeningen en kanker.

"Alcohol doet het risico op verschillende kankers toenemen."Dr. Mathijs Goossens, woordvoerder Stichting tegen Kanker

“Alcohol doet het risico op verschillende kankers toenemen: mond- en keelholte; strottenhoofd, slokdarm, lever, maag, borst (bij vrouwen) en dikke darm en endeldarm (bij mannen)”, vertelt dr. Mathijs Goossens, woordvoerder van Stichting tegen Kanker. Alcohol heeft ook een negatieve invloed op de kwaliteit van leven: het kan onder andere leiden tot slaapproblemen, geheugenproblemen, problemen in relaties en tot verslaving. Daarnaast zijn er nog heel wat situaties waarin alcohol voor problemen kan zorgen, zoals in het verkeer, veiligheid op het werk, enzovoort.

Voordelen van een maand zonder

Redenen genoeg dus om alcohol een maand lang aan de kant te zetten. Je lichaam krijgt zo de tijd om te recupereren van je gebruikelijke alcoholconsumptie. Heel wat mensen merken in die maand gaandeweg dat ze beter slapen en zich fitter voelen. Je spaart ook heel wat geld uit. En je krijgt minder calorieën binnen, je kan dus zelfs gewicht verliezen door even ‘nee’ te zeggen.

“De campagne zal mensen doen beseffen hoe snel ze onder normale omstandigheden een glas drinken, uit gewoonte.”, Marijs Geirnaert, directeur VAD

Bovendien staan deelnemers door de actie ook stil bij hun alcoholgebruik in het algemeen. “De campagne zal hen doen beseffen hoe snel ze onder normale omstandigheden een glas drinken, uit gewoonte,” zegt Marijs Geirnaert, directeur van VAD. “Onderzoek in het buitenland, waar dergelijke campagnes al langer bestaan, heeft uitgewezen dat deelnemers zelfs een tijd na de actie vaak nog steeds minder drinken.”

Ten slotte steunt de campagne ook het goede doel. Deelnemers krijgen, vrijblijvend, de optie om geld in te zamelen voor de Stichting tegen Kanker. Het ingezamelde geld wordt gebruikt voor kankeronderzoek.

Wie naar aanleiding van de campagne met vragen zit over zijn of haar alcoholgebruik, kan terecht bij De DrugLijn.

Deelnemen doe je niet alleen!

De campagnewebsite van Tournée Minérale helpt iedereen op weg om de uitdaging aan te gaan. Deelnemers kunnen er zich inschrijven en zo te kennen geven dat ze aan de campagne meedoen. Ook teams kunnen zich inschrijven in Tournée Minérale, want een maand lang geen alcohol drinken is zoveel leuker en gemakkelijker als je vrienden, je familie of je collega’s meedoen.

Op de website vinden de deelnemers gezondheidsinformatie over een maand zonder alcohol, getuigenissen over de redenen om mee te doen, tips om vol te houden, … Er staan ook heel wat recepten voor alcoholvrije drankjes op de site. Zo ontwikkelde Marie Claessens van The Mocktailclub de enige echte Tournée Minérale Mocktail, en deelt ze ook een aantal andere recepten met de deelnemers.

Bekende gezichten

Groentekok Frank Fol, één van de gezichten van de campagne, roept ook restaurants op om deel te nemen aan Tournée Minérale en op zoek te gaan naar verfrissende recepten voor niet-alcoholische alternatieven voor hun klanten.

Nog meer bekende gezichten hebben hun deelname aan de campagne al bevestigd. Federaal minister Kris Peeters, Jean-Michel Saive, Frank Fol en Joy Anna Thielemans gaan alvast vol enthousiasme de uitdaging aan om in februari 2017 alcohol te laten voor wat het is. Ook op sociale media zetten een aantal ambassadeurs hun fans en volgers aan om mee te doen. Zo bijvoorbeeld Frédéric Heylen, coach van ‘WordFit’, de grootste online fit-community van Vlaanderen.

#TourneeMinerale – Deel leuke momenten zonder alcohol met je vrienden

Tournée Minérale wil de deelnemers op een positieve manier laten ervaren dat je leuke momenten met vrienden, familie, collega’s, ... kan beleven zonder het gebruik van alcohol. Plezier maken wordt nog steeds te snel geassocieerd met alcohol drinken. Maak je in februari een leuk, spannend, gezellig of opvallend moment mee, zonder dat er alcohol aan te pas kwam? Dan kan je dat wereldkundig maken op sociale media met #TourneeMinerale.

Contact :

Jonathan Deleener
Stafmedewerker communicatie

Jochen Schrooten
Projectverantwoordelijke Tournée Minérale

Thema's van dit artikel

Thema's

Agenda

24
10
2017


13
06
2017


28
05
2017